Låt det vara en godbit

Varje dag, överallt ser vi i tidningar, sociala medier och på tv vad som ska ätas och inte. Det irriterar mig så fruktansvärt mycket för det påverkar så otroligt många, mest till det negativa. Det som fick mig att vilja skriva detta nu är att GB har släppt sina nya glassmaker, kul ju! Och glass, skulle jag klassa, som en efterrätt eller en godbit eftersom det kanske inte är så näringsrikt att äta som frukost, lunch eller middag, men klart det går det med om man vill(!!!). Utan man äter det som något gott helt enkelt eftersom det är gott haha, men förstår ni? Vi alla vet ju att 10 glassar om dagen kanske inte är så hälsosamt, men en glass då och då och speciellt på sommaren är ju basic.

Nu när det har kommit nya glassar ska dom självklart testas av olika paneler. Tidningen Chics test kom jag in på och jag blir så provocerad av detta:

”och du kan njuta av glassen med gott samvete i sommar- den innehåller nämligen bara 111 kalorier”. Vad ger detta för budskap? Att räkna kalorier i glass och skriva ut det?? Det är väl klart som fan att ångesten ökar hos många över vad man äter och att man har ”syndat” för att man har ätit tex en glass nu då. Låt en glass vara en glass. Och wtf njut av all glass du äter utan att få dåligt samvete. Vem har sagt från början att du ska må dåligt? Undvik det helt då om du vill ha ett tråkigt liv. Nej men det är klart att glass inte är den gyllene nyckeln till ett roligt liv, men förstår ni vart jag vill komma? Ingen blir ju glad av liknande artiklar för det får folk att tänka på allt man stoppar i sig vilket kan leda tillslut till ett beteende då mat och träning är allt man tänker på och det är inte sunt.

Detta är en av många saker som jag blir provocerad av. En annan sak är alla inspo-konton på instagram där alla tjejer endast är skinn och ben och det är väl inte konstigt det heller att det blir vad en kan sträva efter, eftersom du verkar vara accepterat av samhället om du ser ut så. Kom förbi en annan artikel där det stod om en app där man lärde sig att kräkas upp maten på ett ofarligt sätt. Alltså kom igen? Vad i helvete? Blir så arg av detta för ju mer man prackas av sånt här desto mer sanning kan man ju tro att det ligger i det. Men det är så sorgligt att det är så vanligt. Det är inte konstigt att vi unga påverkas, för konsekvenserna är inte sjuka när det är orsaken frånbörjan som är sjuk.

Ah jag älskar glass och jag bryr mig inte ett dugg vad en solero eller twister innehåller för kalorier, jag är ju medveten om att det är glass jag äter så säg inte att jag ska må dåligt över det.

Kommentera

